Questões Concurso Secretaria Municipal de Educação de São Paulo - SP (SME/SP)

Língua Inglesa - Interpretação de Texto - Fundação Getúlio Vargas (FGV) - 2016 - SME/SP - Professor de Ensino Fundamental II e Médio

According to Duboc (2016, p. 62), critical literacy differs from critical reading as the former holds that:
  • A. Any reading requires silent and isolated contexts.Individual reading should privilege explicit text data.
  • B. Individual reading should privilege explicit text data.
  • C. Readers should always try to identify authorial intention.
  • D. The reader must look for information provided by the text.
  • E. Reading is an exercise which considers a diversity of meanings.
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Língua Inglesa - Interpretação de Texto - Fundação Getúlio Vargas (FGV) - 2016 - SME/SP - Professor de Ensino Fundamental II e Médio

The digital age has been disrupting the normative structures of education in many ways. According to Bohn (2013, p. 97), one of the challenges language educators now face is
  • A. offering students means to exercise brain plasticity.
  • B. making sure students access the Internet from home.
  • C. insisting that schools provide tablets for each student.
  • D. designing materials that integrate written texts and oral skills.
  • E. paying close attention to students’ language proficiency level.
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Língua Inglesa - Interpretação de Texto - Fundação Getúlio Vargas (FGV) - 2016 - SME/SP - Professor de Ensino Fundamental II e Médio

The following sentences present information provided in each of the passages from Text 2. Read them, add the corresponding number of each passage (1 to 4), and mark the option that presents the correct sequencing:

( ) Both perspectives attribute value to reflection.

( ) The classroom should be seen as part of a wider context.

( ) ELF teachers are stimulated to reflect on their own teaching.

( ) ELF studies have had great impact on English language teaching.

  • A. 4 – 3 – 2 – 1.
  • B. 3 – 4 – 1 – 2.
  • C. 2 – 3 – 4 – 1.
  • D. 4 – 2 – 1 – 3.
  • E. 2 – 4 – 1 – 3.
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Língua Inglesa - Interpretação de Texto - Fundação Getúlio Vargas (FGV) - 2016 - SME/SP - Professor de Ensino Fundamental II e Médio

As regards Passage 2, analyse the assertions below:

I. A critical orientation may include a transformative view.

II. Critical and transformative perspectives in ESOL are indistinguishable.

III. Transformative perspectives are wider than critical orientations.

Choose the correct answer:

  • A. Only I is correct.
  • B. Only II is correct.
  • C. Only III is correct.
  • D. Only I and II are correct.
  • E. All three assertions are correct.
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Geografia - Cartografia - Fundação Getúlio Vargas (FGV) - 2016 - SME/SP - Professor de Ensino Fundamental II e Médio

“Como nem todo fato histórico corresponde a uma escala territorial explícita, é claro que nunca teremos uma afirmação fechada do tipo tempo breve = espaço local. E, vice-versa, o espaço local não obrigatoriamente será um território de mudanças rápidas.”

(HAESBAERT, Rogério. (Org.) Territórios Alternativos. São Paulo: Contexto, 2011.)

Assinale a opção que corresponde aos dois tipos de escala relacionados no fragmento acima.

  • A. Cartográfica e Geográfica.
  • B. Local e Global.
  • C. Fenomenológica e Percebida.
  • D. Humana e Física.
  • E. Espacial e Temporal.
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Língua Inglesa - Interpretação de Texto - Fundação Getúlio Vargas (FGV) - 2016 - SME/SP - Professor de Ensino Fundamental II e Médio

Passage 4 suggests that a transformative perspective to ESOL teacher education requires that teachers become more
  • A. fluent in the target language.
  • B. self-reflexive of their practice.
  • C. resistant to challenging concepts.
  • D. determined to fight against change.
  • E. involved in raising funds for the school.
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Geografia - Clima e Domínios Morfoclimáticos - Fundação Getúlio Vargas (FGV) - 2016 - SME/SP - Professor de Ensino Fundamental II e Médio

“Em qualquer estudo fitogeográfico de matas tropicais de posição azonal marcante, como é o caso das florestas atlânticas brasileiras, torna-se indispensável compreender a forma pela qual elas transicionam para diferentes domínios situados a oeste e ao sul do grande contínuo norte-sul das chamadas matas atlânticas. A identificação pioneira das faixas de transição e contato existentes entre os diferentes domínios de natureza no Brasil deveu-se a uma iniciativa terminológica, intuitiva e pragmática popular nordestina.”

(Adaptado de: AB´SABER, Aziz Nacib. Os domínios de natureza no Brasil. Potencialidades paisagísticas. Ateliê Editorial, 2012.)

Desde tempos imemoriais, reconheceu-se a faixa de transição e contato entre a Zona da Mata nordestina e os sertões secos com o termo

  • A. brejo.
  • B. sertão.
  • C. restinga.
  • D. agreste.
  • E. recôncavo.
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Língua Inglesa - Interpretação de Texto - Fundação Getúlio Vargas (FGV) - 2016 - SME/SP - Professor de Ensino Fundamental II e Médio

According to Jordão (2013), critical pedagogy differs from structuralist pedagogies because, among other reasons, it
  • A. aims at pre-set results.
  • B. invests in memorization.
  • C. promotes situated learning.
  • D. measures proficiency levels.
  • E. prioritizes content acquisition.
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Língua Inglesa - Interpretação de Texto - Fundação Getúlio Vargas (FGV) - 2016 - SME/SP - Professor de Ensino Fundamental II e Médio

Critical literacy supporters tend to see the discourse of “the now ‘classic’ critical pedagogies of the 80s and 90s” (Jordão, 2013, p. 290) as being
  • A. universally valid.
  • B. disengaged from politics.
  • C. indifferent to social concerns.
  • D. insensitive to students’ voices
  • E. imported from developed countries.
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Língua Inglesa - Interpretação de Texto - Fundação Getúlio Vargas (FGV) - 2016 - SME/SP - Professor de Ensino Fundamental II e Médio

Critical literacy emphasizes the need to use language as a vehicle for social change. One of the strategies a teacher may use for this purpose is
  • A. reading poems out loud in the classroom.
  • B. listing vocabulary in English used in Brazilian adverts.
  • C. watching videos and discussing controversial themes.
  • D. memorizing forms of leave-takings in the foreign language.
  • E. filling out an authentic real immigration form without questioning it.
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