Questões Concurso SEEC-RN

Pesquise questões de concurso nos filtros abaixo

Listagem de Questões Concurso SEEC-RN

#Questão 1132315 - Matemática, Progressões, FGV, 2025, SEEC-RN, Professor de Matemática

Em uma progressão aritmética, a soma dos 2º, 5º e 8º termos é 33. Essa informação

#Questão 1132375 - Física, Eletricidade, FGV, 2025, SEEC-RN, Professor de Física

No circuito esquematizado na figura todos os resistores têm a mesma resistência R = 12 Ω. C e C` são duas chaves (interruptores).
A resistência equivalente entre A e B com ambas as chaves fechadas é

Imagem associada para resolução da questão

READ TEXT I AND ANSWER THE QUESTION THAT FOLLOWS IT:


TEXT I 


Decolonizing English Language Teaching for Brazilian Indigenous Peoples 


In an era of increasing contact between citizens of the diverse nations of the world, the far-reaching impacts of globalization are often linked to the propagation of English as a language for international communication in a variety of settings, including international trade, academic and scientific discourses, and diplomacy, among others. Given its status as an international language, English is also a highly-valued foreign language in Brazil, and its influence represents, at least symbolically, greater access to both national and global markets. As such, federal curricular standards require all students in Brazilian public schools to study English as a foreign language from middle to high school.


These standards also apply to the indigenous populations of Brazil. However, additional federal legislation regulates the ways that English and other subjects must be taught in indigenous communities. The Brazilian Constitution, ratified in 1988, represents a significant landmark in this respect, providing for the inclusion of 'specific, bilingual, differentiated, and intercultural' educational practices within indigenous school settings, thus guaranteeing each indigenous group the right to integrate their traditional knowledge, cultures, and languages into primary and secondary education curricula (Brazil, 1988). 


As such, the question of how to teach English in indigenous settings in a way that values traditional cultures and knowledge in accordance with the specific, differentiated, and intercultural approach mandated by federal legislation must be addressed. The status of English as the language of globalization, along with its long history as an instrument of colonial imperialism, poses an ethical dilemma in the Brazilian indigenous educational context, given that its inclusion in indigenous school curricula presents an implicit risk of recreating and reinforcing neocolonial hierarchies of knowledge production that favor Western perspectives over traditional indigenous systems of knowledge.


In an effort to adapt English language teaching to the needs and demands of indigenous communities, contributions from the fields of postcolonial theory, English language teaching, and sociocultural approaches to language teaching will be connected to current Brazilian laws governing indigenous education. The aim is to investigate the possibilities for the teaching of a decolonized, local English that values traditional indigenous knowledge systems over neocolonial global influences which are often associated with English.


Adapted from: https://www.scielo.br/j/edreal/a/43bj8bSQDpQYPjQTX9jK9jb/

The word “thus” in “thus guaranteeing” (2nd paragraph) means

El fragmento a seguir es parte de un artículo científico que trata de la evaluación en la clase de lengua extranjera.

“As atividades que integrarão os instrumentos da avaliação somativa devem ser elaboradas à semelhança daquelas apresentadas no cotidiano da sala de aula. Se o professor, ao cabo de algumas semanas, optar por aplicar um teste para verificar se o objetivo geral da lição 6 foi alcançado, ele respeitará a essência das tarefas linguageiras e, principalmente, os modelos de referência e os critérios de avaliação elaborados conjuntamente com os alunos.”

(Alves, Luciana de Oliveira & Cunha, Myriam Crestian Chaves da.”Práticas avaliativas em aulas de línguas estrangeiras: articulação didática entre o formativo e o somativo”. In: Horizontes de Linguística Aplicada, ano 21, n. 2, 2022.)

Teniendo en cuenta lo expuesto, una propuesta coherente con el modelo de evaluación expuesto en el fragmento consiste en evaluar:

#Questão 1132376 - Física, Cinemática, FGV, 2025, SEEC-RN, Professor de Física

A figura mostra um hemisfério de vidro, de centro em C e de raio R, emborcado sobre uma mesa horizontal. Uma bolinha de gude, de pequenas dimensões, é abandonada sobre o hemisfério, a uma altura H acima, da mesa, e passa a deslizar sobre ele com atrito desprezível.
Imagem associada para resolução da questão
Para que a bolinha perca o contato com o hemisfério no instante em que seu raio-posição em relação ao centro C faça um ângulo de 60o com a vertical, a altura inicial H deve ser

Navegue em mais matérias e assuntos

{TITLE}

{CONTENT}

{TITLE}

{CONTENT}
Estude Grátis