Questions 36 to 42 relate to teaching skills and abilitie...

Questions 36 to 42 relate to teaching skills and abilities: In practical terms, focusing on a grammar topic may be a challenge for the teacher and the student. Using the Passive Voice as mere example, Larsen-Freeman (2003, p. 47) states that “the ultimate challenge of the passive voice is not form” because “although it is a grammatical form, it is not the form that presents the learning challenge”. In her example, focusing on form, teachers may mistakenly choose to introduce the passive as a transformed version of the active, implying they are interchangeable or that all passive sentences include the agent, which is definitely not the case. A good alternative to teaching through form could be to:
  • A. have students copy a few sentences from the board and sort out their similarities and differences so as to measure students’ awareness and only then start a possible sentence transformation exercise.
  • B. bring realia to class so students can get involved with the class, which in this case could mean buying students gifts and then making them create sentences starting with “a gift” e.g. A gift was given to João.
  • C. sentence transformation exercise. (B) bring realia to class so students can get involved with the class, which in this case could mean buying students gifts and then making them create sentences starting with “a gift” e.g. A gift was given to João.
  • D. take a grammar book to class and have students memorize the rules until they know them by heart and then have them orally transform sentences back and forth, according to the language item.
  • E. do a three dimensional analysis of the language item and think about ways to contrast it with other similar ones so students can focus on how they may put the parts of the sentences together.
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Questões extras

... os artistas não teriam estímulo para criar se os direitos fossem relaxados. (último parágrafo)

A correlação entre os tempos e modos dos verbos grifados acima continua correta, se forem substituídos, respectivamente, por

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            Opinião pública é um somatório de comparações e contrastes. Além disso, podem contribuir para a sua formação influências diversas, exercidas por quem detém maior e mais acurado volume de informações ou capacidade de divulgação, maior poder econômico ou político, mais instrução. No entanto, com o surgimento das redes sociais, em que estão presentes interatividade, colaboração e globalização, os cidadãos comuns passaram a poder discutir e a opinar sobre qualquer tema, obtendo, assim, mais subsídios à formação do pensamento.

Com base no texto acima, julgue os itens que se seguem.

Veículos de comunicação detêm grande volume de informações e têm capacidade de divulgação, o que os torna capazes de influenciar a opinião pública.

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Acerca do que dispõe a Lei Orgânica do Distrito Federal (LODF), julgue os itens de 71 a 90. Considere a seguinte situação hipotética. Sílvio, que é servidor público da Câmara Legislativa do Distrito Federal (CLDF), recebeu, indevidamente, certa quantia em seu contracheque. Foi condenado a ressarcir esse valor aos cofres público, mas não o fez de forma espontânea. Nessa situação, cabe à Procuradoria-Geral da CLDF escrever em dívida ativa e cobrar, judicialmente, o ressarcimento desse valor.

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